Mimo otwarcia sklepów w szczycie sezonu świątecznego ruch w centrach w grudniu spadł w ujęciu rocznym o 40 proc. Trudno o gorsze podsumowanie i tak trudnego roku.
Wyniki badania ShopperTrak Index Polska pokazują, że mimo otwarcia centrów handlowych od ostatniego weekendu listopada sezon świąteczny pod względem liczby klientów wypadł blado. W listopadzie spadek liczby gości w efekcie lockdownu wynosił 55,8 proc., ale w grudniu mimo szczytu sezonu świątecznego nadal przekraczał 40 proc.
– W ostatnim tygodniu przed świętami, kiedy zwyczajowo ruch był największy, frekwencja była o 35,9 proc. niższa niż rok temu. W przypadku dużych centrów spadek przekroczył 40 proc. – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.
– Trudno przewidzieć, jak będzie wyglądać sytuacja w styczniu, choć wiadomo już dzisiaj, że na żadne rekordy sprzedażowe nie ma co liczyć. Od września obserwujemy spadek liczby klientów na zbliżonym poziomie 30 proc. Początek roku oznaczał zwykle mniejszy ruch i niższe obroty – dodaje.
GALERIE W TARAPATACH
Najgorsza jest sytuacja dużych galerii, gdzie liczba wizyt klientów spadła ponad 40 proc. – Wyniki jednostkowe poszczególnych firm z 2020 wskazują na cofnięcie nas jako branży kilka lat wstecz – różnie dla różnych grup produktowych. W szczególnie dramatycznej sytuacji są przedsiębiorcy, którzy nie prowadzą sprzedaży online, a pozbawieni są wsparcia z tarczy, mimo że rząd zmusił ich do zaprzestania działalności – mówi Zofia Morbiato, dyrektor generalna Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług.
Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że odwiedzalność w grudniu 2020 r. była o około 30 proc. niższa niż przed rokiem. W zależności od dnia tygodnia i wielkości obiektu spadała nawet o 40 proc. w porównaniu z 2019 r. Najwięcej klientów odwiedziło centra handlowe w pierwszym tygodniu grudnia – był to także pierwszy tydzień w pełni otwartych galerii po listopadowym lockdownie. Tzw. footfall wyniósł wówczas 76 proc. ubiegłorocznego, a w kolejnych tygodniach odwiedzalność systematycznie spadała, osiągając wartość ok. 70 proc. w porównaniu z analogicznymi tygodniami 2019 r.
Małgorzata Anisimowicz – kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny i prezes zarządu PMR Restrukturyzacje udzieliła komentarza do publikacji w serwisie Forsal.pl poświęconemu tematyce społeczno – ekonomicznej.
Zadzwoń:
+48 22-30-05-105
+48 22-30-05-106 (fax)
Napisz:
kancelaria@pmr-restrukturyzacje.pl
Odwiedź nas:
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
Godziny przyjęć interesantów:
Pon-Pią: 9:00 - 13:00
Środa: 13:00 - 16:00
Znajdź nas na Facebooku
Znajdź nas na Instagramie
PMR Restrukturyzacje S.A. @ 2024