Porządkowanie systemu podatkowego będzie z pewnością korzystne w skali makro. Dla najmniejszych firm, także tych uczciwych, może jednak skutkować przejściowymi (miejmy nadzieję) turbulencjami. Obowiązujący od początku miesiąca mechanizm podzielonej płatności tzw. spilt payment już takie zakłócenia wywołuje. A to może być dopiero początek. – Od 1 lipca duże firmy mogą stosować tzw. mechanizm podzielonej płatności VAT – Boleśnie odczuli to ich kontrahenci – jednoosobowe firmy wykorzystujące konto osobiste do prowadzenia działalności – Eksperci spodziewają się, że w najbliższych miesiącach male firmy mogą mieć w związku z tym mechanizmem problemy z płynnością – Ostatecznym efektem będzie większa transparentności i szczelność systemu podatkowego Split payment wszedł w życie 1 lipca. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, mechanizm na początku dotyczy wyłącznie dużych przedsiębiorstw. Sęk w tym, że kontrahentami tych największych są często małe, jednosoobowe firmy. I niektóre z nich już mają kłopot, nie trafiają do nich pieniądze za wykonaną pracę. W czym rzecz? Cześć […] (...)
Fiskus zachęca do stosowania split paymentu obietnicą szybszych zwrotów VAT, ale jeśli podatnicy się na to zdecydują, to raczej z innego powodu. Firma A, która rozlicza się w systemie podzielonej płatności (split payment), płaci firmie B za usługę 10 tys. zł netto plus 2,3 tys. zł podatku od towarów i usług (VAT). Chociaż ta druga nie korzysta z tego mechanizmu, pieniądze trafiają osobno na jej dwa konta bankowe – bieżące i VAT. W takiej sytuacji przedsiebiorca B, płacąc za fakturę innemu kontrahentowi (C), np. 1 tys. zł netto plus 230 zł VAT, musi pokryć należność oraz podatek z rachunku bieżącego, mimo że jego subkonto VAT-owskie nie jest puste. Jeśli B dołączy do systemu, będzie mógł uregulować te należności z obu rachunków. To przykład praktycznych skutków nowych przepisów, obowiązujących od najbliższej niedzieli, zaprezentowany przez specjalistów PMR Restrukturyzacje. Resort finansów przypomina, że wchodzący w życie 1 lipca mechanizm podzielonej płatności (MPP), wprowadzony […] (...)
Split payment wchodzi w życie dla wszystkich firm w Polsce, obligatoryjnie dla dużych od 1 lipca br., a dla wszystkich pozostałych od początku przyszłego roku. Ministerstwo Finansów zachęca, aby również małe i średnie przedsiębiorstwa dołączyły do systemu od lipca. Księgowi w całej Polsce potwierdzają, że wiele firm już teraz przygotowuje się do tej opcji. Specjaliści PMR Restrukturyzacje SA ostrzegają jednak, że u części przedsiębiorców mogą wystąpić chwilowe problemy z płynnością. Split payment, czyli dzielona płatność, obejmie obligatoryjnie w pierwszym rzędzie duże firmy, tj. te zatrudniające co najmniej 250 osób i z obrotem co najmniej 50 mln euro rocznie (lub zatrudniające co najmniej 250 osób i mających sumę aktywów bilansu na poziomie co najmniej 43 mln Euro). Mniejsze firmy również mogą już od 1 lipca dołączyć do tego systemu, jednak obligatoryjnie będą włączone od początku przyszłego roku. Fiskus zachęca mikro, małe i średnie firmy do szybszego przejścia na system dzielonej płatności, […] (...)
Upadłość konsumencka także dla winnych swojej sytuacji, dla osób bez majątku od razu, z dłuższym czasem na spłatę. To może być przełom w oddłużaniu ludzi bez szans na uregulowanie przedawnionych zobowiązań oraz w statystykach osób korzystających z takich możliwości w Polsce. Prace nad nowelizacją ustawy o upadłości konsumenckiej zakładają olbrzymie udogodnienia dla osób, które znalazły się w pułapce długów – tłumaczą eksperci. Trzy największe zmiany w ustawie o upadłościach konsumenckich, która funkcjonuje od zaledwie dwóch lat w nowej formie, to przyznanie możliwości ubiegania się o pomoc w oddłużeniu przez osoby prywatne nieprowadzące działalności gospodarczej, które znalazły się w złej sytuacji finansowej z powodu własnego „rażącego niedbalstwa”, czyli z własnej winy, wydłużenie czasu spłaty zobowiązań do 7 lat oraz szybka ścieżka decyzji o przyznaniu upadłości konsumenckiej dla osób bez majątku, będących np. na utrzymaniu rodziny. – – Objęcie instytucją upadłości konsumenckiej osób, które same są winne swej fatalnej sytuacji finansowej, popełniły […] (...)
Oprócz przewlekłości postępowań i braku finansowania, przepisy o restrukturyzacji mają jeszcze jedną wadę – nie zapewniają wynagrodzenia zarządcom. Druga szansa dla niemal każdego przedsiębiorcy, a bankructwo tylko w ostateczności – tak miało działać prawo restrukturyzacyjne, które weszło w życie na początku 2016r. Co widać po ponad dwóch latach? Choć firmy chętnie garną się do naprawy, to większość takich procesów i tak kończy się upadłością. Bez pieniędzy ani rusz Andrzej Głowacki, doradca restrukturyzacyjny, przeanalizował kilkanaście przypadków naprawy spółek, z którymi jego firma miała do czynienia w ciągu ostatnich dwóch lat. Trafnie pokazują one trudną rzeczywistość restrukturyzacji. Z kilkunastu prowadzonych postępowań tylko jedno zakończyło się układem zawartym z wierzycielami. Przyczyny? Jednym z nich jest konieczność posiadania gotówki. Każda restrukturyzowana spółka miała problem z brakiem kapitału obrotowego, a jego zdobycie byłoby rozwiązaniem i postawiłoby firmę na nogi. Podmioty składające wniosek o otwarcie postępowania zostały wydrenowane z pieniędzy w wyniku systematycznego generowania ujemnych wyników […] (...)
Dla dużych i znanych sieci sklepów oraz popularnych marek nadchodzi czas, w którym bez sprzedaży online, bez łączenia kanałów poprzez omnichannel, nie ma przyszłości. Paradoksalnie: ci wchodzący dopiero teraz w świat sprzedaży online mogą skorzystać z renty późnego przybysza, zyskując od razu przewagę nad konkurencją. Jak wynika z najnowszej edycji corocznego raportu „Global Powers of Retailing 2018. Transformative change, reinvigorated commerce”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, mimo że aż 90 proc. sprzedaży globalnej nadal odbywa się w sklepach tradycyjnych, to walka o klienta coraz częściej ma miejsce w kanałach cyfrowych. Z danych Deloitte wynika, że 56 centów z każdego dolara wydanego w sklepie tradycyjnym to efekt kontaktu klienta z kanałami cyfrowymi. Trzy lata wcześniej było to 36 centów. Ci, którzy kupują w różnych kanałach, wydają ponad dwa razy więcej niż ci, którzy robią zakupy jedynie w sklepach tradycyjnych. Oznacza to, że detaliści muszą całościowo planować działania i funkcjonować we wszystkich […] (...)
Polscy przedsiębiorcy są przekonani, że ustawowe narzędzia restrukturyzacji to rozwiązanie zarezerwowane wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw – wynika z badania zrealizowanego przez Ośrodek Badań Opinii OBOAK na zlecenie PMR Restrukturyzacje SA. Przeciwną i słuszną zresztą opinię formułuje zaledwie co pięćdziesiąty z respondentów. Tak wysoki poziom nieświadomości kosztuje polską gospodarkę miliardy złotych rocznie. Cierpią również i drobni przedsiębiorcy, którzy oprócz firmy tracą często także swój majątek. Eksperci PMR Restrukturyzacje SA nie od dzisiaj mówią o zbyt niskiej wiedzy w zakresie możliwości, jakie dają małym przedsiębiorcom i mikrofirmom znowelizowane przepisy prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego. Termin „restrukturyzacja” pojawia się w dyskusjach głównie w kontekście dużych firm, zakładów pracy, przedsiębiorstw produkcyjnych, kopalń, hut czy starego typu fabryk. I to właśnie owocuje mylnym przekonaniem, że narzędzia restrukturyzacyjne przeznaczone są wyłącznie dla tego rodzaju firm. Tymczasem rzeczywistość prezentuje się zgoła odmiennie. Nowe regulacje w zakresie upadłości i restrukturyzacji nie tylko zwiększyły ilość narzędzi służących ratowaniu firm, ale […] (...)
Zakup nieruchomości od syndyka to obok licytacji komorniczych kolejny sposób na znalezienie atrakcyjnego cenowo mieszkania. Przed podjęciem decyzji o kupnie warto jednak poznać proces transakcji od podszewki, aby dowiedzieć się, czego może spodziewać się nabywca. W sytuacji ogłoszenia upadłości majątek dłużnika będącego przedsiębiorcą bądź konsumentem staje się masą upadłości. W jej skład wchodzą wszystkie prawa i rzeczy do niego należące na dzień jej ogłoszenia, m.in. przysługujące dłużnikowi prawo własności nieruchomości, prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, udział we współwłasności rzeczy i praw. Tym samym dłużnik traci prawo zarządu i korzystania z mienia wchodzącego w skład masy upadłości i rozporządzania nim, co w praktyce oznacza brak możliwości sprzedaży nieruchomości lub lokalu czy zwarcia umowy najmu lub dzierżawy. W jaki sposób zatem kupić majątek od dłużnika, który ogłosił upadłość? Spis inwentarza, a potem likwidacja majątku Krokiem następującym po ogłoszeniu upadłości jest sporządzenie spisu inwentarza przez syndyka. Na jego podstawie następuje […] (...)
Minęły ponad dwa lata od momentu wprowadzenia kluczowych zmian w prawie restrukturyzacyjnym i upadłościowych w Polsce. Czy w tym czasie znacząco zmieniła się mentalność polskich biznesmenów? Czy skuteczniej ratujemy polskie firmy od upadłości? Czy wierzyciele nadal w pierwszym rzędzie korzystają z agresywnej windykacji, czy dialog z dłużnikiem jest coraz częstszą alternatywą? Analiza doradców restrukturyzacyjnych PMR Restrukturyzacje SA. Zgodnie z danym Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej z roku na rok zmniejsza się liczba bankrutujących firm, zwiększa natomiast tych poddawanych restrukturyzacjom. I tak w 2014 r. zbankrutowało 888 firm, w 2015 r. 750, 2016 r. 606, a 2017 r. tylko 591. Postępowania restrukturyzacyjne, które funkcjonują zaledwie dwa lata, to odpowiednio w 2016 r. 212 i w 2017 r. 348. Liczby te pokazują faktyczne zmiany w funkcjonowaniu firm. Jak tłumaczą doradcy restrukturyzacyjni za tymi liczbami stoją realne zmiany mentalne partnerów biznesowych, instytucji oraz regulatorów rynku, a także coraz powszechniejsze wykorzystywanie dostępnych od niedawna narzędzi […] (...)
Głównym celem upadłości konsumenckiej jest całkowite lub częściowe oddłużenie. Plusem jest pozbycie się długów, wierzycieli i powrót do normalnego życia. Ale ceną, jaką trzeba za to zapłacić, jest utrata majątku. Na upadłość konsumencką decydują się bardzo różni ludzie, zarówno biedni, jak i bardzo zamożni, którzy wpadli w spiralę zadłużenia i nie potrafią z niej wyjść. Jak przebiega ten proces? Zamiast wielu indywidualnych postępowań jest jedno. Sąd, dążąc do zaspokojenia roszczeń wierzycieli, ustala skład i wartość masy upadłości (naszego majątku i dochodów) i dzieli to między wierzycieli. W razie konieczności decyduje o sprzedaży nieruchomości i rozstrzyga, które długi można umorzyć. Jeżeli potrafimy wykazać, że spłacimy dług bez konieczności pozbywania się domu lub mieszkania, sąd może wstrzymać sprzedaż naszego majątku i zapytać wierzycieli, czy zgadzająsię na układ. Proces likwidacji majątku przeprowadza syndyk wyznaczony przez sąd. Jego rola kończy się w momencie wydania postanowienia o zakończeniu postępowania upadłościowego i ustalenia planu spłaty wierzycieli. […] (...)
Zadzwoń:
+48 22-30-05-105
+48 22-30-05-106 (fax)
Napisz:
kancelaria@pmr-restrukturyzacje.pl
Odwiedź nas:
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
Godziny przyjęć interesantów:
Pon-Pią: 9:00 - 13:00
Środa: 13:00 - 16:00
Znajdź nas na Facebooku
Znajdź nas na Instagramie
PMR Restrukturyzacje S.A. @ 2024