Find us on Facebook

Find us on Instagram

PMR in the media: 1716

Consumer bankruptcy works

Courts across the country are granting consumer bankruptcy petitions, according to PMR Restructuring SA. They usually summon the debtor to a hearing to dispel any doubts, but sometimes, when the evidence is sufficiently convincing, they make a decision at a closed session. Experts confirm that the system is working and the New Chance policy for individuals is starting to deliver tangible benefits nationwide.

Według danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej, rośnie liczba upadłości konsumenckich w Polsce. Szacowana liczba na koniec roku ma wynieść około 6500 wobec 5535 w 2017 r. To prawie 18-procentowy wzrost. Eksperci szacują, że liczba osób nieradzących sobie ze spłatami kredytów lub innych zobowiązań to około 2 miliony.

– Wszystkie spośród kilkudziesięciu wniosków o upadłość konsumencką, jakie przygotowywaliśmy po nowelizacji ustawy o prawie upadłościowym i restrukturyzacyjnym, zostały pozytywnie rozpatrzone przez sądy w całym kraju – mówi Małgorzata Anisimowicz, prezes PMR Restrukturyzacje SA.

- Our specialists provide advice, check the legal situation, help with the process of completing the documentation and they are trapped, unable to see a way out of the situation," adds Malgorzata Anisimowicz.

Z informacji ekspertów PMR Restrukturyzacje SA wynika również, że większość przypadków upadłości konsumenckich dotyczą osób, które znalazły się w tzw. spirali zadłużenia oraz bez majątku.

Na chwilę obecną sąd oddala wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa. Natomiast zmiany, które od pewnego czasu zapowiada Ministerstwo Sprawiedliwości, mają ułatwić drogę do ogłoszenia upadłości osobom, które dysponowały swoim majątkiem w sposób nierozsądny lub wplątały się w spiralę zadłużenia poprzez liczne pożyczki lub kredyty. W takich sytuacjach sądy będą badać przyczyny niewypłacalności dłużnika na etapie przygotowania planu spłat wierzycieli i ustalać czas spłacenia dopiero wtedy, czyli po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej, a nie – jak dotychczas – na etapie składania wniosku do sądu.

Jak uzyskać upadłość konsumencką?

Osoba, która nie jest w stanie przez co najmniej 3 miesiące regulować swoich zobowiązań wobec wierzycieli, może wystąpić do sądu rejonowego z wnioskiem o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Warunkiem rozpatrzenia wniosku jest jego poprawne wypełnienie, szczegółowe przedstawienie sytuacji wnioskodawcy oraz udokumentowanie stanu faktycznego. Opłata sądowa do wniosku to 30 złotych.

Komu sądy przyznają upadłość konsumencką?

Consumer bankruptcy to sposób na przywrócenie do normalnego życia w społeczeństwie ludzi, którzy z różnych powodów nie mają możliwości spłacania swoich zobowiązań, długów. Obecnie o upadłość konsumencką mogą starać się wyłącznie osoby, które popadły w problemy finansowe nie ze swojej winy lub na skutek nieprzychylnych wypadków losowych. Wraz z nadchodzącą zmianą sądy będą ogłaszać upadłość konsumencką w przypadku wszystkich potrzebujących pomocy i szukających konstruktywnego rozwiązania swoich problemów finansowych, badając zagadnienie winy dopiero na późniejszym etapie. Kwestia winy i przyczyn wpłynie bowiem na długość okresu spłaty zobowiązań, zanim uzyskamy zupełną wolność od długów. Plan spłaty w przypadku osób, które nie zawiniły, trwa nie dłużej niż 36 miesięcy. Dla winnych swojej sytuacji przewidziano dłuższy okres realizacji planu spłaty wierzycieli, ma on trwać od trzech do siedmiu lat.

Mimo że ustawa funkcjonuje już kilka lat, to i tak wiedza na temat upadłości konsumenckiej jest znikoma i pomoc trafia do bardzo niewielkiej grupy potrzebujących.

W Niemczech corocznie składanych jest 100 tys. wniosków o upadłość konsumencką w porównaniu do ok. 5 tys. w Polsce.

The material appeared in the Kurier Szczecinski newspaper:

19 September 2018:
" Consumer bankruptcy works

PMR in the media

9+
years on the market

100+
proceedings

1000+
customers

Form contact

    The administrator of your personal data provided in the contact form is PMR Restrukturyzacje S.A. with its registered office in Warsaw. The personal data provided will be processed in order to respond to your enquiry. Information about your rights, the legal basis for processing your personal data and the period for which your data is stored "are located here.

    Call:
    +48 22-30-05-105
    +48 22-30-05-106 (fax)

    Write:
    kancelaria@pmr-restrukturyzacje.pl

    Visit us:
    70 Prosta Street
    00-838 Warsaw

    Visitor hours:
    Mon-Fri: 9:00 - 13:00
    Wednesday: 13:00 - 16:00

    Find us on Facebook

    Find us on Instagram

    PMR Restructuring S.A. @ 2024

    en_GBEnglish