According to data published by the Central Economic Information Centre, 9184 people declared consumer bankruptcy in the first five months of 2024. This is the highest ever number of consumer bankruptcies in the history of the institution.
Increasing number of consumer bankruptcies wynika przede wszystkim z trudnej sytuacji ekonomicznej wielu konsumentów, które nie mając innego wyjścia sięgają – jak może się wydawać – po środki ostateczne. Niemalejąca inflacja oraz rosnące ceny produktów pierwszej potrzeby sprawiają, że wielu osób nie stać na bieżące utrzymanie, a co za tym idzie również na obsługę swoich zobowiązań, którymi zazwyczaj są kredyty czy pożyczki bankowe.
However, the latest data also shows, that consumers are increasingly aware of the debt relief tools at their disposal, including the possibility of opening a consumer insolvency procedure. Thanks to the solutions offered by bankruptcy consumers can count on debt relief to free them from financial problems that could otherwise drag on for years with no guarantee of being freed from ongoing liabilities.
Instytucja upadłości konsumenckiej istniała w polskim prawie od dawna, jednakże, na przestrzeni lat kolejne nowelizacje prawa upadłościowego stopniowo ułatwiały dostęp konsumentom do skorzystania z tego rozwiązania. Istotnym momentem w historii upadłości konsumenckiej był marzec 2020 roku, kiedy nowelizacja prawa upadłościowego zdjęła ograniczenie, jakim była przesłanka ewentualnej winy lub rażącego niedbalstwa po stronie dłużnika w doprowadzeniu do niewypłacalności. To właśnie wtedy liberalizacja przepisów otworzyła furtkę dla większości społeczeństwa, co wprost widać w statystykach upadłości konsumenckich na przestrzeni ostatnich lat.
Consumer bankruptcy jest narzędziem kompletnym, when it comes to resolving the financial difficulties of many people. First and foremost, the main premise of an individual's (consumer's) bankruptcy is that the individual is put into debt. This means that after the bankruptcy proceedings and possibly a repayment plan, the consumer is completely debased.
It is also worth highlighting the fact, iż w odróżnieniu od upadłości podmiotów gospodarczych, konsument nie musi posiadać wystarczających środków na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego, co w przypadku upadłości gospodarczych jest częstym powodem oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości. W przypadku osób fizycznych, jeżeli brak jest środków na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego, koszty te pokrywa Skarb Państwa.
In conclusion, the institution of consumer bankruptcy is a good solution for people in a difficult financial situation who see no possibility of repaying their debts. Thanks to consumer bankruptcy, people who have opted for this form of debt relief get the chance for a new start, a peaceful life without the fear that a bailiff or other enforcement authority will seize their bank account, part of their salary, or otherwise try to enforce enforcement of their assets.
Call:
+48 22-30-05-105
+48 22-30-05-106 (fax)
Write:
kancelaria@pmr-restrukturyzacje.pl
Visit us:
70 Prosta Street
00-838 Warsaw
Visitor hours:
Mon-Fri: 9:00 - 13:00
Wednesday: 13:00 - 16:00
Find us on Facebook
Find us on Instagram
PMR Restructuring S.A. @ 2024